Didem Doğan

15. İstanbul Bienali, ‘İyi bir komşu’: Adel Abdessemed, ‘Feryat’

‘Fotoğraftaki kız’: Efsaneleşmiş bir fotoğraf, ikonikleşen ve tüm dünya kamuoyunun bilinçaltında savaşa dair bir imaj oluşturan bu Pulitzer ödüllü fotoğrafın ilginç bir hikayesi var. Savaşı dünya basınına duyuran uluslararası ajanslar Saigon’da konumlanmıştı. Ajansların uluslararası temsilcileri sıcak savaşın içinde değillerdi, yerlileri, Vietnamlıları, savaş bölgelerinde fotoğrafçı olarak çalıştırıyorlardı. Bunlardan biri Nick Ut 8 Haziran 1972’de, kuzeyli güçlerin uçaklarından yağan ve hedefini şaşırıp köylülere isabet eden napalm bombalarını, tüm gün beklediği savaş alanından, belki de biraz içgüdüsel olarak, görüntülemeyi başardı. Trang Bang köyünde yaşayan bu kız çocuğu (Kim Phuc) ve ailesi tapınaktan koşup daha güvenli sayılan yerlere kaçmaya çalışırken görülüyorlar, bombalarda iki kuzenini kaybeden ve vücudu yanan, ‘çok sıcak’ diye bağıran bu çıplak kız çocuğunun fotoğrafı ertesi gün New York Times’ın ön sayfasında yer alacaktı. Adel Abdessemed ‘Feryat’ isimli işinde tek bir malzemeden yapılmış heykel ile bu imajı sanki zamanda donduruyor.